Tajomstvá brzdenia

03.03.2001 10:35

Veľmi dôležitá záležitosť. Vyzerá to tak, že kotúče a platničky budú nedostatkový tovar :) Opakuj si to! Môžeš ísť tak rýchlo ako rýchlo si schopný zastaviť. Motokrosové trate majú veľa pomalých zákrut, kde sa schopnosť spomaliť motorku spája so schopnosťou okamžite odpáliť z nej. Na rovinkách môže ísť rýchlo každý. Rovinky sú jediným miestom kde nie je rozdiel medzi Jeremym McGrathom a tebou. Avšak, je tu veľký rozdiel na jej konci. Jeremy dokáže ísť dlhšie rýchlo a stále stíha spraviť zákrutu, kde ty už ideš len zotrvačnosťou. Ale ak sa naučíš tajomstvá brzdenia, môžeš ísť do zákruty hlbšie a vypáliť rýchlejšie.

Toto je desať kľúčov na efektívne brzdenie:

Tip 1: Nebrzdi príliš skoro. Chodenie hlboko do zákruty je jediný spôsob ako ju najlepšie atakovať. Ísť do nej iba zotrvačnosťou ja zabitý čas (a násobí sa počtom zákrut v celom okruhu).

Tip 2: Označ si miesta. Na tréningoch cestných pretekárov sa používajú odpočítavacie znaky pri vjazde do zákrut. Pilot sa môže rozhodnúť brzdiť pri znakoch 3, 2 alebo 1. Motokrosári nemajú takéto odpočítavanie, ale to neznamená, že si nemôžeš vybrať nejaký slamený balík, vlajku, polievač trate, alebo skalu a použiť ich ako značku.

Raz ako si vyberieš svoje body brzdenia, používaj ich v každom kole. Väčšina jazdcov začne takto brzdiť neskôr a tým sa zdokonaľujú.

 

Tip 3: Keď sa chystáš použiť brzdy, buď na ne tvrdý. Nebuď nerozhodný. Keď sa už rozhodneš ich použiť – použi ich skutočne.

Tip 4: Brzdi keď je tvoj bike nasmerovaný priamo. Urob väčšinu práce na vjazde do zákruty (keď tvoj bike ešte ide rovno). Pneumatika má vo vertikálnej polohe najväčší kontakt so zemou a dokážeš ustáť aj zablokovanie brzdy, šmyk či hrby lepšie ako keď si už v náklone.

 

Tip 5: Buď závislý na prednej brzde. Predná brzda robí 70% brzdenia. Zadná je prevažne používaná na kontrolu smeru, udržanie behu motora a brzdné šmyky. Ak chceš urgentne zastaviť, budeš musieť použiť prednú brzdu.

Tip 6: Piesok, blato a výjazdy si vyžadujú menej brzdenia. Jazda do strmého kopca si pre gravitáciu nevyžaduje veľkú prácu s tvojou rýchlosťou. Takisto aj piesok a blato vytvárajú dodatočnú záťaž a tým pádom motorka spomaľuje rýchlejšie. Čítaj terén a prispôsob podľa neho svoje brzdenie.

 

Tip 7: Neklopené kopce a zákruty vyžadujú veľkú citlivosť na brzdách. Výsledkom priveľkého tlaku na zadnú brdu je obyčajne značka po šmýkaní sa na tvojich gatiach.

Tip 8: Nastav si vhodne páčky pre tvoj štýl brzdenia. Predná by mala byť nastavená tak, aby bola na nej iba veľmi malá voľa.  Musí byť aktivovaná pre sebemenšom ohybe prvého článku tvojho prsta a zablokovaná pri zapojení druhého článku.

Tip 9: Buď pripravený stlačiť spojku. Ak sa snažíš na najbližšej zákrute brzdením odstaviť jazdca pred tebou, mal by si použiť spojku (špeciálne na 125-kách alebo štvortaktoch). Jej stlačenie ti umožní využitie maxima oboch bŕzd bez rizika skapania motora.

 

Tip 10: Vycibri techniku so zadnou brzdou. Brzdné šmyky boli známe hádam už od 70-tych rokov ako efektívna technika brzdenia. Keď zablokuješ zadnú brzdu, dostaneš zadok do šmyku okolo zákruty a robíš tým dve úlohy v rovnakom čase. Kým sa zadné koleso šmýka, predná brzda sa môže použiť ako poistka, ktorá ťa vovedie do správnej drážky. V podstate zablokuješ zadok otočíš sa vnútrom zákruty a zatiahneš plyn akonáhle si natočený do požadovaného smeru. Špeciálne je to výhodné v sérii plochých zátačiek, v zákrutách z kopca a na nakopenom prachu.

 

 

 


Vytvorte si web stránku zdarma! Webnode