Princíp a funkcia spaľovacieho motora, základné pojmy...

23.01.2001 10:28

SPAĽOVACÍ MOTOR

PRINCÍP ČINNOSTI
Klasický piestový spaľovací motor mení chemickú energiu (palivo) na mechanickú energiu (pohyb piestu) a z časti na tepelnú energiu (straty). Po zapálení zmesi v spaľovacom priestore, ktorý musí byť dokonale utesnený, vzniká veľký tlak. Tento pôsobí na piest motora, a posúva ho. Posuvný pohyb piestu sa prenáša cez ojnicu na kľukový hriadeľ a tým sa mení na rotačný.
Až ten je možné ďalej využiť na pohon motocykla. Piest sa vo valci pohybuje hore a dole, pričom horná medzná poloha jeho pohybu sa nazýva horná úvrať (HÚ) a dolná medzná poloha dolná úvrať (DÚ). Vzdialenosť medzi nimi je zdvih piestu a priestor, ktorý piest vyplňuje pri pohybe sa nazýva zdvihový objem. Zdvihový objem závisí aj od priemeru valca (piestu). Tento priemer sa nazýva vŕtanie. Priestor, ktorý ostane vo valci, keď je piest v hornej úvrati sa nazýva kompresný priestor. Kompresný pomer potom znamená pomer objemu valca, keď je piest v dolnej úvrati a v hornej úvrati. Čím je kompresný pomer väčší dochádza k lepšiemu stlačeniu zmesi pred zapálením a jej lepšiemu premiešaniu čo má za následok kvalitnejšie spaľovanie.

 Piestový spaľovací motor.
Piestový spaľovací motor.

ČO SA TAM ODOHRÁVA
Pri každom zápale dosahuje teplota v spaľovacom priestore vo valci hodnotu až 2 500 oC a pri každom ďalšom takte motora sa uvoľňuje ďalšie teplo. Už pri voľnobežných otáčkach (1000 ot./min) piest prekoná približne 16 krát svoj pracovný zdvih (DÚ – HÚ - DÚ). Všetky súčiastky v spaľovacom priestore teda musia byť veľmi odolné. Ak by motor nebol chladený, jeho teplota by stále rástla, až by došlo k jeho zničeniu. Ideálna prevádzková teplota motora sa pohybuje od 85 – 120 oC podľa typu motora. Táto tepelná energia je nevyužiteľná a nazýva sa stratovou energiou. K nej sa ešte pridávajú mechanické straty (trenie, pohon pomocných agregátov) a chemické straty (nedokonalé spaľovanie).
Účinnosť motora udáva pomer využiteľného a dodávaného výkonu Spaľovacie motory majú žiaľ účinnosť iba 25%. Výkon motora sa potom udáva v jednotkách k (kôň = konská sila, HP = Horse Power), alebo kW(kilowatt.)

KONSKÁ SILA vs. KILOWATT
1 k = 735.8 W = 0.7358 kW
1 kW = 1.359 k

Toto je základný teoretický princíp motora. Skutočná realizácia spaľovacieho piestového motora je omnoho zložitejšia a zahŕňa ďalšie podsystémy, ako palivový, chladiaci, mazací... Podľa rôznych požiadaviek boli vyvinuté rôzne typy motorov, ktoré sa navzájom líšia počtom pracovných taktov, počtom valcov, ich vzájomným usporiadaním, atď.

Princíp a funkcia spaľovacieho motora

Základné časti piestového 2-taktného zážihového motora

23.01.2001 10:51
Dvojtaktný motor je známy už od polovice 19-teho storočia. V minulosti sa tieto motory často využívali na pohon motocyklov, hlavne kvôli ich konštrukčnej jednoduchosti a nízkej cene. Toto sa zmenilo až v šesťdesiatych rokoch, keď boli dvojtakty vytlačené do oblasti športových strojov. Poďme sa teda...

Základné časti piestového 4-taktného zážihového motora

23.01.2001 10:50
Štvortaktný motor je najpoužívanejším motorom v dopravných prostriedkoch. Má mnoho výhod oproti dvojtaktným motorom a dnes už jednoznačne kraľuje u medzi sériovými veľkými motocyklami, kým dvojtakty sa používajú len v maloobjemových skútroch a v športových strojoch. Poďme sa teda pozrieť ako...

Tvorba webu zdarma Webnode