Čo robiť s nohami?

03.03.2001 10:34

Videli ste niekedy Rogera DeCostera v Carlsbade ako lomí svoju továrenskú Suzuki v zákrute „Mechanics“? Je to neskutočný obraz motokrosovej zručnosti. Ten chlap si svoj bike položí do zákruty tak, že spojková páčka rozhŕňa prach na zemi a jeho noha vyzerá, ako keby jazdil carving cez sivostrieborný prašný sneh.

„Noha v zákrute a šmýkanie“ – stelesnenie motokrosového bláznenia, ale v skutočnosti to nie je to, ako má byť tá noha použitá. Hocktorý jazdec vie uniknúť nástrahám zákruty, ak používa nohu ako podperu, lyžu alebo trojnožku, keď má výbornú trakciu, jeho schopnosti sú na dostatočnej úrovni a podmienky sú dobré – no nie je múdre robiť si takéto návyky.
Hlavný dôvod vystrkovania vnútornej nohy do zákruty je premiestnenie váhy dopredu. Ako je noha vysunutá vpredu, jazdcove bedrá ostávajú v sedle.

Roger DeCoster
Roger DeCoster

Čo teda robiť s nohami?

Pravidlo 1: Natiahni svoju nohu priamo dopredu, drž ju tak blízko s pozdĺžnou osou motorky ako len to je možné. Nevystrkuj ju do strán ako podperu, pokiaľ nechceš, aby ti ju stiahlo dozadu.

...
...

Pravidlo 2: Nedotýkaj sa nohou zeme. Prečo? Lebo keď sa s ňou dotkneš zeme, efekt protiváhy je stratený a namiesto balansu dvoch kolies sa zmení na trojbodový oporný systém. Dotyk so zemou spôsobí zmenu polohy rovnovážneho bodu.

Pravidlo 3: Tvoja noha nie je klzák. Je to „vyvažovák“ (niečo ako dlhá tyč u artistu chodiaceho po lane). Nemala by kĺzať po zemi v žiadnom prípade. Ak sa to náhodou stane, okamžite ju zdvihni a drž aspoň pár centimetrov nad zemou.

Pravidlo 4: Nikdy úplne nevystieraj nohu v kolennom kĺbe. Vždy udržuj jemný ohyb pre prípad, že by noha musela absorbovať náraz a mala dostatočnú flexibilitu v prípade pádu.

 

Pravidlo 5: Akonáhle je zákruta hotová, stiahni nohu ihneď späť na stupačku. Nenechávaj ju len tak hompáľať sa.

Pravidlo 6: Nikdy nedovoľ, aby sa vystretá noha stiahla dozadu. Ak ti ju stiahne vzad, riskuješ jazdu cez svoju vlastnú nohu, ťažké skrútenie kolena, alebo otrieskanie členka o os zadného kolesa.

Pravidlo 7: Ak sa bike začne šmýkať, keď už máš nohu vystretú, máš dve možnosti: (1) stiahni nohu späť a skús to zachrániť plynom a brzdou, alebo (2) rýchlo dupni nohou o zem pod správnym uhlom, aby sa motorka zdvihla. Nikdy nenechávaj nohu vystretú, ak sa bike začne šmýkať, alebo keď riadidlá dosiahnu hornú časť stehna (s kolenom ako oporným bodom). Potom to dosť bolí.

 

Tvorba web stránok zdarma Webnode